Nu Lore in het eerste leerjaar zit en al aan haar tweede jaar lees-en schrijfonderwijs toe is, worden de woordjes en boekjes die ze moet lezen al wat complexer uiteraard en moet ze nu ook woordpakketten voor spelling beginnen oefenen. En dat is verdorie geen simpele koek in het Engels! Vooral de klinkers zijn een complete ramp, waarom hebben ze dat in godsnaam zo ingewikkeld gemaakt? Ik zal mezelf eens proberen verduidelijken met een overzicht (dat wellicht nog niet eens volledig is!):
De letter a kan staan voor de klank 'a' (master), 'e' (cat), 'u' (ago), 'o' (ball), 'ee' (amazing).
De letter e kan staan voor de klank 'e' (egg), 'ie' (zero), 'oe' (drew),'u' (service), 'aai' (eyes), of moet ingeslikt worden (take)
De letter i kan staan voor de klank 'i' (mist), 'aai' (time), 'u' (bird)
De letter o kan staan voor de klank 'o' (monster), 'oo' (cone), 'oe' (movie), 'u' (scissors)
De letter u kan staan voor de klank 'u' (cup), 'joe' (use) en in het aussie slang ook voor 'o' (bus)
Op zijn minst chaotisch te noemen voor een beginnende lezer/schrijver! Ik begrijp ondertussen waarom ze de kindjes hier eerder radend leren lezen (vanuit de context van de tekst) dan puur spellend, je hebt er inderdaad het raden naar! En om woordjes correct te leren schrijven, moet je ze bijna woord per woord memoriseren!
Ondertussen leert Lore ook de Engelse tweeklanken en ook daar hetzelfde verhaal:
De tweeklank ea kan staan voor 'e' (head), 'ie' (eat), 'u' (earth), 'i-a' (idea)
Maar mijn punt is ondertussen al duidelijk zeker?
No comments:
Post a Comment