30 August 2012

Magpie terrorist


Wij houden van fietsen, dat is waarschijnlijk al duidelijk. Maar fietsen kan een gevaarlijke bezigheid zijn in AustraliĆ«. De Australische eksters verdedigen namelijk nogal hevig hun territorium en hebben het al helemaal niet voor fietsers. Een maand geleden moest onze Korneel dat aan den lijve ondervinden, toen hij aangevallen werd en gepikt in zijn wang door zo'n ekster (en die beesten hebben best wel een stevige snavel!). Wij schrokken ons rot en het ventje was uiteraard helemaal over zijn toeren. Buren waarschuwden ons dat deze bewuste ekster een kwalijke reputatie had. Heel jammer, want de ekster woont aan het begin van een mooi fietspad langs de kust, waar wij dikwijls een rondje gingen rijden of wandelen. Erik riskeerde het nog een paar keer en kon de ekster met een stok op afstand houden. Afgelopen weekend was Erik weg voor het werk en kreeg ik het goede gezelschap van Nele en haar kindjes uit Toowoomba. Zij had de fietsen bij voor de jongens, en er is een leuk BMX parcourtje langs het fietspad, dus besloten we het er toch nog eens op te wagen.
We namen onze voorzorgen, de ragebol ging mee:


Op de heenweg ging dat goed. Op de terugweg wachtte Nele ons op met de auto (haar dochtertje Lien heeft een gebroken arm en kon niet fietsen) en de ragebol. We geraakten veilig voorbij de ekster, maar wat we niet verwacht hadden, was dat het gemene beest ons gewoon volgde en halfweg de straat terug Korneel begon aan te vallen! Korneel en Maarten hysterisch, de mama eigenlijk ook. Gelukkig bleef de schade beperkt tot een kras op Korneel zijn wang.
Voor mij was de maat echter vol, dat beest terroriseert gewoon de straat! Ik ben naar de City council gestapt. Die hebben me doorverwezen naar het Department of Environment, want de magpie is een beschermde diersoort. Daar wisten ze me te vertellen dat een dergelijke gemene ekster kan gevangen worden en ver weg terug los gelaten door een 'licensed' person, maar dat de aanvrager zelf voor de kosten moet opdraaien (285$)! Ze gaven wel te kennen dat de City council eigenlijk zijn verantwoordelijkheid zou moeten opnemen aangezien de vogel in een publiek park woont en toch wel een bedreiging vormt. Terug naar de City council dus. Daar kreeg ik weer hetzelfde antwoord. Zij kunnen niets doen, dus ze hebben me aangeraden om gewoon niet meer bij de vogel in de buurt te komen. Allemaal goed en wel, maar wat als een ander, onwetend kind aangevallen wordt? Ik vind het toch wel straf hoor. Een beschermde diersoort jaja, maar moeten kinderen niet beschermd worden? Vorig jaar nog is een 4-jarig jongetje in het oog gepikt door zo'n ekster en heeft zijn zicht in dat oog verloren. http://www.thechronicle.com.au/story/2011/09/22/magpie-attack-blinds-boy/
Het fietsplezier is me even ontgaan...

1 comment:

  1. Toen wij aan de Sunshine Coast woonden, fietste ik tot in Beerwah, waar zo een beest mij 3 km ver heeft gevolgd! Altijd zonnenbril aandoen en blijkbaar hebben (sommige) magpies schrik van aluminium-folie. Normaal moet het in oktober beteren! Succes

    ReplyDelete