26 October 2010

Kleutertijd in Oz

Ik ben een grote voorstander van kleuteronderwijs, dat staat buiten kijf. Hier in Australie gaan de 3-4 jarigen naar preschool, wat heel vergelijkbaar is met de Belgisch kleuteronderwijs (maar wel betalend). Het is hier echter niet de gewoonte om de kinderen iedere dag naar preschool te laten gaan, gewoonlijk gaan ze 2 à 3 dagen/week. Dat vond ik eerst wat raar, maar eigenlijk heeft het ook wel zijn voordelen. Er is hierdoor naast de preschool vanalles te doen in de week om de kids kwaliteitsvolle tijd te bieden. Zo zijn er de playgroups waar mama's en oma's samenkomen met hun kids om ze te laten spelen samen (zie fotocollage). Daarnaast heb je nog een waaier van georganiseerde activiteiten in de week: zwemschool, artschool, storytime in de bib voor de 4-5 jarigen en ook toddler-time voor de 2-3 jarigen (met rijmpjes, liedjes en korte verhaaltjes). En daarbuiten blijft er nog veel tijd over om naar het strand te gaan of naar de speeltuin of de natuur in te trekken. Kleuters hebben het dus nog zo slecht niet in Oz... (maar voor de mama' s is het niet evident om te gaan werken)

17 comments:

  1. Ik ben ook fan van het Australische kleuterleven, en de 'mama-blijft-thuis-cultuur' heerst hier ook veel meer dan in Europa. En toch wringt het een schoentje een beetje... Stijn kreeg vorig jaar een loonsverhoging, daardoor kwamen we blijkbaar in een hogere schijf terecht, en nu gaat zo goed als al mijn 'werkgeld' naar drie dagen creche voor twee kinderen. 'k Heb een vriendin die voltijds terug ging werken, haar twee kinderen vijf dagen per week naar de creche moest doen, en daardoor per week $30 verlies maakte tegenover als ze gewoon zou thuisgebleven zijn. Ze is er dus maar terug mee gestopt. 't Is niet dat jonge ouders hier bepaald aangemoedigd worden om met twee te gaan werken...

    ReplyDelete
  2. Ja Nele, dat is zeker waar, het is eigenlijk bijna niet te doen om met 2 te gaan werken, zeker niet full-time. Maar persoonlijk geniet ik wel van mijn relaxed leventje met veel tijd voor de kindjes ;-), ze zijn maar 1 keer klein he

    ReplyDelete
  3. Ik ben maar eventjes moeten thuisblijven want onze kindjes (bubbels) gingen bijna direct naar school maar ik vind het een schitterend systeem, de kinderen hebben veel meer tijd om zich creatief te ontwikkelen en dat in hun eigen tijd. Ze hebben niet de stress van iedere dag te moeten presteren in 't school en genieten van de tijd met mama/papa. Ik vind dat je hier veel meer relaxte kinderen ziet geen ADHD kinderen die geen weg weten met zichzelf. Als ik denk aan die kleine 2.5jaar oude kindjes die in regen en wind iedere dag naar school moeten, gekkenwerk geef mij maar dit systeem ;-))

    ReplyDelete
  4. Inderdaad, dubbel gevoel. Voor de kids is het schitterend. Ayana gaat ook 2x/week naar kindergarden en de andere dagen ga ik mee op stap naar allerhande activiteiten. Madame heeft een drukke agenda :-) Maar ook wij betalen (wegens mijnheer zijn loon) bijna de volle pot. Het is dus allesbehalve interessant voor mij om terug aan de slag te gaan en 3 kids naar de opvang te sturen...

    ReplyDelete
  5. Er toch ook nog even bij vermelden dat je hier voor alles en nog wat (veel) betaald terwijl de kids in Belgie vanaf 2,5j gratis en degelijk onderwijs genieten (en gratis zwemles vanaf 5j). Het kost ons een huis om onze kids naar een degelijke school te sturen !

    ReplyDelete
  6. Komen jullie niet in aanmerking for the Child Care Rebate? De helft van je kinderopvang kosten wordt daardoor terugbetaald door de regering. http://www.familyassist.gov.au/payments/family-assistance-payments/child-care-rebate/

    ReplyDelete
  7. I know Lin. Jan valt in een loonschijf waardoor we er geen recht op hebben...

    ReplyDelete
  8. En public schools zijn gratis. Je moet dan wel geluk hebben dat je dichtbij een degelijke public shool woont. Dat is hier in Canberra geen probleem gelukkig. Maar ik heb ook wel een hekel aan dat schoolsysteem dat eigenlijk echt wel gebaseerd is op klasse.

    ReplyDelete
  9. Ik heb het inderdaad ook moeilijk met dat klassesysteem. Het komt elke keer wel naar boven "Waar gaan jullie kids naar school ?". Spijtig genoeg zijn wij niet tevreden over de Public school in onze buurt. Wat het schoolsysteem betreft weegt er niets op tegen het BElgische degelijke en gratis onderwijs. En Greetje, 2,5j tot 6j kindjes 'moeten' in Belgie niet 5 dagen per week naar school, he. Je krijgt wel de kans als werkende ouder om je kind 5 dagen per week GRATIS onderwijs te geven. In OZ heb je geen keuze...als je wil werken betaal je heel veel geld aan kinderopvang. Vandaar Tine dat de meesten hun kind slechts 2 tot 3 dagen naar de opvang brengen...

    ReplyDelete
  10. Sabine, Child Care Benefit (CCB) is 'income tested' maar Child Care Rebate (CCR) niet. Maar je moet dus CCB aanvragen, wachten tot ze je het bewijs sturen dat je 'elgibile' bent maar $0 krijgt vanwege je inkomen en dan krijg je automatisch CCR. (Kan zijn dat er nog een formulier is voor CCR, maar de informatie wordt wel automastisch doorgestuurd via het childcare center.) Logisch, he? Haha!

    ReplyDelete
  11. Hey Lin, (Sorry Tine dat we even je blog gebruiken om te communiceren, lijkt wel FB)
    CCR gaat idd via Childcare Center, ik kreeg van Centerlink een percentage (blijkbaar ook inkomen gerelateerd) en na calculatie zei de verantwoordelijke van het Centre me dat we 5,25 $ terug kregen. Peulschil invergelijking met hetgeen we betalen...

    ReplyDelete
  12. Ik zet deze conversatie even voort via FB. Sorry Tine!

    ReplyDelete
  13. Ik ben helemaal akkoord dat het schoolsysteem hier niet echt democratisch is en een klasse-maatschappij creeërt. Dat preschool en andere activiteiten veel geld kosten, is zeker ook waar. Anderzijds betaal je hier veel minder belastingen en liggen de lonen ook veel hoger. Je mag dat niet zomaar omrekenen naar Euro's (zeker niet met de huidige hoge dollarkoers), dat klopt niet helemaal vind ik. Ik neem het systeem hier zoals het is, we zijn tenslotte niet in Belgie, en geniet van mijn tijd met mijn kinderen.

    ReplyDelete
  14. Ik denk trouwens dat het financiele aspect niet de enige reden is dat mensen hun kids maar 2,3 dagen/week naar preschool sturen. Het is gewoon een andere mentaliteit en er is zoveel keuze aan andere activiteiten. Ik houd echt wel van het goede evenwicht tussen tijd op school en tijd voor activiteiten samen met mama of papa. Waarbij ik zeker geen afbreuk wil doen aan het Belgische kleuteronderwijs, ik denk dat dat bijna uniek goed is in de wereld.

    ReplyDelete
  15. Ik ben het er wel mee eens dat die 2-3 dagen kleuterschool niet zo slecht zijn. Openbare kleuterscholen zijn ook gratis, dus voor mij spaarde ik zo toch 2 dagen kinderopvang uit. En nu Ella 5 dagen naar school gaat dit jaar, besef ik pas hoe vermoeiend dat wel niet is voor zo'n klein kind. Voorheen ging ze ook naar kinderopvang 5 dagen (of 3 en dan preschool), maar dat was bijlange zo vermoeiend niet als kindergarten waar ze zich echt veel meer moeten concentreren en maar 1 juffrouw per 20 kinderen hebben ipv 1 verzorgster voor elke 5 of wat het ook is. Maar school fees, daar blijf ik tegen, halve Australier of niet!

    ReplyDelete
  16. Ik ben absoluut voorstander om meer quality time door te brengen met de kids (ben al 3j thuisblijfmama en met loopbaanonderbreking !) en dat lukt hier in het zonnige en prachtige Australie beter dan waar ook !
    Wat die Rebate betreft, zijn we niet eligible omdat ik niet werk...is wel goed te weten dat je 50% terug betaald krijgt als ik ooit opnieuw overweeg om te gaan werken.

    ReplyDelete
  17. Sabine, als je niet werkt, heb je mogelijks wel recht op Family Tax Benefit B he, is wel ook afhankelijk van het loon van de partner met een inkomen, limiet is 150000 dacht ik

    ReplyDelete